Metoda projektu na zajęciach z języka obcego
Nauka języka obcego w szkołach to dla nauczycieli nie lada wyzwanie. Już nie wystarczy dysponować wiedzą i przekazać ją uczniom. Potrzeba jest kreatywności, lekcji, które zachęcą ucznia do dalszej nauki, nie tylko w warunkach szkolnych. Ważne, aby nauczyciel potrafił dobrać odpowiednie metody, czy środki dydaktyczne. Czy zatem jest ta kreatywność nauczyciela?.
Przede wszystkim taki nauczyciel musi być bardzo pomysłowy, na bieżąco doskonalić i wzbogacać wiedzę merytoryczną, dysponować ciekawymi materiałami dydaktycznymi. Jego praca i działania nie mogą być schematyczne i przewidywalne. Powinien zaskakiwać swoich uczniów pomysłowością, ciekawymi i niestandardowymi zajęciami. Każdy z nas stara się być takim nauczycielem, dlatego chciałabym przedstawić jedną z bardzo interesujących metod w nauce języków obcych, jaką jest “metoda projektu”, przy wykorzystaniu programu eTwinning.
Czym jest eTwinning?
eTwinning to łączenie i współpraca szkół w Europie za pośrednictwem mediów elektronicznych i promowanie szkolenia nauczycieli. Jest to edukacyjny program Unii Europejskiej, który promuje wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w szkołach europejskich. Uczniowie i nauczyciele wykorzystują Internet we współpracy ponad granicami. Współdziałają, wymieniają się informacjami i materiałami do nauki. eTwinning poszerza zakres pedagogicznych możliwości oferowanych uczniom i nauczycielom, motywuje do nauki i otwarcia na Europę. W programie mogą wziąć udział wszystkie szkoły i wszyscy nauczyciele.
W programie uczestniczą wszystkie kraje Unii Europejskiej oraz Islandia, Macedonia, Norwegia, Turcja. Od marca 2013 r. Program eTwinning został poszerzony o sześć krajów sąsiadujących z UE, które tworzą eTwinning Plus: Armenię, Azerbejdżan, Gruzję, Mołdawię, Ukrainę, należących do Partnerstwa Wschodniego, a także Tunezję, będącą członkiem Partnerstwa Eurośródziemnomorskiego (EUROMED)
Najważniejsze cechy projektów:
- Wykorzystywanie komputera, Internetu, oprogramowania, aparatu
cyfrowego, kamery czyli narzędzi akceptowanych przez uczniów i
wzbudzających ich entuzjazm; - Języki obce są konieczne do bezpośredniej komunikacji ze szkołą partnerską, a
natychmiastowe korzystanie z wiadomości ‘lekcyjnych’ wywołuje radość uczniów i
zwiększa ich motywację do nauki; - Temat projektu jest związany z podstawą programową kilku dowolnych
przedmiotów nauczanych w szkole, a nauka realizowana atrakcyjną metodą
projektu edukacyjnego.
Jaki korzyści mają uczniowie i nauczyciele biorąc udział w programie eTwinning? Przede wszystkim przygotowuje uczniów do posługiwania się językiem obcym. Uczymy dzieci tolerancji dla innych kultur. Doskonalimy umiejętności czytania i pisania. Każde dziecko korzysta z komputera i Internetu – a w tym przypadku właśnie znajomość tych środków technicznych jest podstawą. Nauczyciele rozwijają swój warsztat pracy, poznając nowe metody pracy z uczniami i nauczycielami z innych krajów oraz nawiązują międzynarodowe znajomości.
Zapraszam po więcej informacji na www.etwinning.pl oraz www.anglokids.pl
(źródło informacji www.etwinning.pl)
Anna Łukomska