Systematyczna powtórka do matury
O powtarzaniu materiału do egzaminu powiedziano już chyba wszystko. Wniosek zawsze jest jeden: powtórka może być albo skuteczna, albo nieskuteczna. Mając powyższe na względzie, należy odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań…
- Gdzie powtarzać? – miejsce, w którym powtarzamy może bowiem stanowić o efektywności powtórki. A zatem gdzie – przy biurku, w kuchni, a może w łóżku? Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi, gdyż miejsce jest sprawą indywidualną. Lecz „Gdzie?” oznacza także w domu czy w klasie. Tu poprawne wydają się obie odpowiedzi.
- Kiedy powtarzać? – rano, wieczorem, a może późno w nocy? Poprawna odpowiedź to: Należy powtarzać w czasie, który jest dla danej osoby najlepszy.
- Co powtarzać? – efektywna powtórka to taka, która łączy wiedzę o egzaminie z wiedzą potrzebną do zdania egzaminu.
- Jak powtarzać? – czyli, jakie techniki stosować aby opanować materiał? Czy uczyć się samemu czy z kolegą, z muzyka czy bez? Pytanie „Jak powtarzać?” to także wybór pomiędzy powtórką w układzie zadaniowym a tematycznym.
Przeprowadźmy mały eksperyment. Zapisz na kartce rzeczowniki angielskie zakończone w liczbie pojedynczej na -f (e), które w liczbie mnogiej maja końcówkę -ves, np. Shelf – shelves. Dajemy sobie 30 sekund na wykonanie tego zadania. Ile rzeczowników znalazło się na Twojej liście? Jeśli jest ich 13 to gratulacje! Na mojej było ich jedynie 8. Schowałam ją do szuflady i wykonałam to samo zadanie ponownie po tygodniu. Porównałam listy i okazały się one być bardzo różne: część rzeczowników z pierwszej listy nie pojawiła się na drugiej, ale znalazły się za to inne. Zakładając, że zadanie wykonane zostało uczciwie, twoje dwie listy powinny być także różne. Jaki stąd wniosek? Gdzieś w naszych komórkach mózgowych zapisane są wszystkie te rzeczowniki. A zatem to nie pamięć nas zawodzi, ale umiejętność wydobycia informacji.
Okazuje się, iż łatwiej przyswajamy informacje, gdy są uszeregowane nie w formie abstrakcyjnych pojęć takich jak listy rzeczowników nieregularnych, ale w postaci tzw. pojęć podstawowych – terminów obecnych w naszym codziennym życiu, jak zwierzęta, kolory, przedmioty codziennego użytku, etc. Dzięki takiej kategoryzacji łatwiej też odtworzyć informacje, gdyż są one naturalnie (użytkowo) powiązane. A zatem sensowna wydaje się organizacja powtórki materiału w układzie tematycznym a nie według części egzaminu. W ten właśnie sposób, uczniowie lepiej poznają:
- Język potrzebny do wykonania zadań maturalnych, czyli np. jak rozpocząć list formalny w sprawie pracy lub jak zaprosić zagraniczną koleżankę na kawę.
- Wiedza o egzaminie, czyli co jest testowane, jak jest to testowane oraz w jaki sposób poszczególne zadania są oceniane.
- Strategie egzaminacyjne, czyli jak rozwiązywać zadania maturalne, tak aby uzyskać jak najwięcej punktów.
Tematyczny układ lekcji powtórkowych wydaje się być skuteczną strategią przeciwko znużeniu towarzyszącym przy rozwiązywaniu tradycyjnych testów i zadań maturalnych. Taka „powtórka” jest nadal lekcją angielskiego, podczas której uczniowie poznaj lepiej język, kulturę i samych siebie. No bo przecież: „There is life after Matura!”.
Autorką tekstu jest Joanna Sosnowska , współautorka książki „Repetytorium z języka angielskiego – nowa matura” wydawnictwa Oxford University Press.