How to be a good parent? (lekcja z elementami metody JIGSAW READING
Temat lekcji: How to be a good parent? Ćwiczenie sprawności czytania i mówienia.
Cel ogólny: Doskonalenie sprawności rozumienia tekstu czytanego oraz mówienia.
Cele szczegółowe:
1. Wiadomości – Uczeń:
- zna wybrane strategie egzaminacyjne
- podaje słownictwo z pola semantycznego – życie rodzinne i towarzyskie (cała lekcja związana jest z tą tematyką);
- zna zasady prowadzenia konwersacji i zwroty temu służące
2. Umiejętności – Uczeń:
- dedukuje znaczenie podanego słownictwa z tekstu
- odpowiada na pytania w oparciu o szczegółowe informacje wyszukane w tekście
- potrafi określić główną myśl tekstu
- potrafi sfomułować pisemną/ ustną wypowiedź typową dla wskazanej sytuacji komunikacyjnej – dialog rodzic/nastolatek
- porządkuje fragmenty tekstu w odpowiedniej kolejności
- przewiduje tematykę lekcji na podstawie wskazówek zawartych we wcześniejszych ćwiczeniach oraz tytułu artykułu
- wykonuje zadania typowe dla egzaminu maturalnego: test wielokrotnego wyboru, opis obrazka i odpowiedź na pytania załączone do niego
Czas trwania: 1 godzina dydaktyczna
Materiały i środki dydaktyczne: tekst artykułu prasowego, pytania dotyczące tekstu, obrazki i pytania, kserokopie zawierające słowa i definicje, pocięte fragmenty artykułu, tematy odgrywanych scenek, tablica.
Metody i formy pracy: praca indywidualna, praca całą klasą, praca w parach i grupach.
Planowany przebieg zajęć
- Czynności organizacyjne
- Rozgrzewka językowa – nauczyciel zapisuje na tablicy słowo parenting, uczniowie podają słowa lub wyrażenia, które kojarzą im się z tym terminem, w ten sposób wspólnie tworzą mapę skojarzeń dotyczącą tematu (3 min.)
- Praca w parach – uczniowie uzupełniają rozmowę pomiędzy rodzicem a nastolatkiem wpisując w puste dymki słowa, które wg nich mogły być wypowiedziane. Nauczyciel pyta o ich pomysły (4 min.)
- Praca całą klasą – nauczyciel pyta uczniów czy domyślają się o czym będzie lekcja. Następnie, nauczyciel zapisuje na tablicy tytuł artykułu How to be a good parent: a teenager’s guide. Uczniowie na podstawie tytułu zgadują o czym może być tekst. Uczniowie odpowiadają na pytanie: What makes a good/bad parent? Podają własne pomysły (4 min.)
- Praca w grupach (10 min.) – JIGSAW READING – uczniowie zostają podzieleni na grupy 4-osobowe. Każda grupa składa się z osób A-D
– nauczyciel przekazuje każdej grupie tekst artykułu w formie pociętych paragrafów (paragrafy są nazwane kolejno A-D) np. osoba A dostaje paragraf A itd., uczniowie czytają swoje paragrafy;
– każdy omawia w skrócie swój paragraf, uczniowie wspólnie jako grupa układają paragrafy w odpowiedniej kolejności, nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania;
– nauczyciel pyta uczniów o czym jest tekst oraz czy ich przewidywania z początku lekcji sprawdziły się.
- Praca indywidualna – uczniowie czytają tekst jeszcze raz i odpowiadają na pytania załączone do niego. Następnie, porównują odpowiedzi z kolegą/ koleżanką z ławki (10 min.)
- Praca indywidualna – uczniowie dopasowują słowa do definicji, biorąc pod uwagę kontekst, w którym występują (4 min.)
- Praca w parach – uczniowie otrzymują zdjęcia przedstawiające różne przykłady kłótni pomiędzy rodzicami i nastolatkami. Osoba A wybiera zdjęcie na którego temat chce mówić. Osoba B zadaje pytania umieszczone pod zdjęciami, osoba A odpowiada. Następnie zamieniają się rolami. (5 min.)
- Praca w grupach** – uczniowie zostają podzieleni na 2 grupy (A- nastolatkowie, B- rodzice). Grupy stają w 2 rzędach naprzeciw siebie. Grę rozpoczynają pierwsze osoby z rzędów, losują temat (osoba A, która jest nastolatkiem chce przekonać rodzica do swojego pomysłu, osoba B – rodzic, nie zgadza się na propozycję dziecka, obie strony podają po 1 argumencie). Następnie, naprzeciw siebie stają kolejne osoby z rzędów, podając kolejne argumenty – nie mogą się one powtarzać. Gra toczy się do momentu, w którym jednej ze stron brakuje nowego argumentu. Następnie, losowany jest nowy temat (**gra zostanie przeprowadzona, jeśli pozostanie trochę wolnego czasu po zrealizowaniu wcześniejszych zadań)
- Wspólna ewaluacja pracy na lekcji.
Praca domowa uczniów:
Uczniowie mają za zadanie:
a) ułożyć 9 zdań z wyrażeniami poznanymi podczas lekcji;
b) stworzyć „The teenager’s guide” wg ich pomysłu. Ma on zawierać po 5 rad dla rodziców oraz nastolatków, które wg nich mogłyby być przydatne we wzajemnych relacjach.
Mariola Witek
mariola_15@poczta.fm