Przed wakacjami (lesson plan)
Wakacje zbliżają się wielkimi krokami. Często pod koniec roku mamy coraz mniej pomysłów i czasu na wymyślanie ciekawych zajęć. Podręczniki skończone, ostatnie testy ocenione, a naszych uczniów trzeba jakoś zająć, powtórzyć materiał, utrwalić słownictwo.
Proponujemy ćwiczenie utrwalające nazwy środków transportu, a także miejsc, w które nasi uczniowie chcą pojechać lub pojadą na wakacje oraz konstrukcji to be going to lub czasu Present Continuous dla wyrażania przyszłości. Materiały: kopie ćwiczenia z sąsiedniej strony, po jednej dla każdego ucznia, ewentualnie kartki z bloku rysunkowego i kredki. Cele językowe: powtórzenie nazw środków transportu, nazw miejsc, w które można jechać na wakacje oraz czasu Present Continuous dla wyrażania przyszłości.
Przed wykonaniem ćwiczenia dobrze jest przypomnieć wyrażenia go by train / coach / piane / bike / car /ship . Jeżeli chcemy wprowadzić dodatkowe elementy warto przypomnieć nazwy miejsc, w których można spędzać wakacje, np.: lakes, moountains, forest, seaside .
Wykonanie:
- Kopiujemy ćwiczenie (Obrazek)
- Rozdajemy dzieciom kopie i dajemy im chwilę (1-2 min.) na rozpoznanie środków transportu w plątaninie linii. Pytamy: What can you see? i czekamy na odpowiedzi. Jeżeli uczniowie nie znajdą wszystkich pojazdów, pytamy np.: Can you see a car /helicopter , etc?
- Następnie prosimy dzieci o wypisanie nazw środków transportu w linijkach pod rysunkiem. Jeżeli jest to zbyt trudne, na tablicy piszemy rozsypanki literowe, np.: chcoa, intra, itp. Pozwalamy dzieciom ułożyć i napisać słowa, a następnie sprawdzamy je
W celu utrwalenie nazw środków transportu, ochotników można poprosić, aby za pomocą dźwięków lub gestów prezentowali przed resztą klasy wybrane pojazdy. Pozostałe dzieci zgadują, co to jest.
Ćwiczenie to możemy potraktować jako wstęp do rozmowy o wakacjach. Teraz możemy pytać uczniów: Where are you going to go on your holiday? i How are you going to get there?, Are you going there by train? Zachęćmy dzieci, aby w parach podzieliły się informacjami na temat planowanych podróży. Jako podsumowanie ćwiczenia dzieci rysują miejsce, w które jadą na wakacje i środek transportu, którym się tam dostaną. Następnie prezentują swoje rysunki kolegom i mówią, np.: Im going to the mountains by car., Im going to the seaside by piane . Warto podpisać rysunki takimi zdaniami i zrobić z nich ostatnią wystawkę klasową.
Opracowano na podstawie ćwiczenia dla dyslektyków z Książki nauczyciela do podręcznika Hurray! 2, autorstwa Ilony Kleban, Marcina Klebana, Marty Mrozik-Jadackiej, wydanego przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne SJA Zestaw ćwiczeń dla dyslektyków autorstwa Beaty Cyranowicz i Joanny Szczuckiej.