Jak utrwalać poznane na lekcji słownictwo w domu? – poradnik dla rodziców
Przedstawiam 10 ćwiczeń wg zagadnień tematycznych, które można zrealizować w domu, aby utrwalić poznane na lekcji słownictwo . Wszystkie ćwiczenia mają formę zabawy, dzięki czemu są tak skuteczne. Nauczyciel może je przekazać rodzicom podczas dnia otwartej szkoły lub podczas zorganizowanych dla nich warsztatów. Jest to idealna kwestia na pedagogizację rodziców, tj. Jak pomóc dziecku w nauce języka angielskiego?
1. FOOD
Do ćwiczenia potrzebne będą: produkty spożywcze, szalik. Przygotuj produkty, które zostały poznane na lekcji, np. banan, ser, ciastko, kiełbaska, pomidor. Połóż je wszystkie na stole. Najpierw niech dziecko pokaże jeden składnik, a Ty wypowiedz poprawnie jego nazwę. Następnie zawiąż dziecku oczy i daj do spróbowania kolejno produkty. Osoba z zawiązanymi oczami musi odgadnąć, co spróbowała i powiedzieć poprawnie angielską nazwę.
2. BODY
Do ćwiczenia potrzebne będą: brystol i kredki. Połóż na podłodze brystol i kredki. Kiedy Ty mówisz części ciała po angielsku, dziecko rysuje je na brystolu w taki sposób, aby powstał potworek. Skończoną pracę wieszacie na lodówce, dzięki czemu każdy będzie mógł ją podziwiać. Dodatkowo można utrwalać poznane części ciała przez kolejne dni, poprzez pokazywanie ich na obrazku i wymawianiu poprawnie ich nazw.
3. TOYS
Do ćwiczenia potrzebne będą: zabawki, kufer na zabawki lub karton, szalik. Włóż do pojemnika lub kartonu zabawki, np. lalka, samochodzik, piłka, miś, gra planszowa, duży klocek. Zawiąż dziecku oczy tak, aby za pomocą dotyku, odgadło jaka zabawkę wyciągnęło z kufra. Zadanie jest wykonane, gdy dziecko mówi nazwy zabawek po angielsku.
4. NUMBERS
Do ćwiczenia potrzebna będzie: włóczka wełny. Mówisz dziecku wybrane przez siebie liczby, a dziecko musi na stole ułożyć z wełny odpowiednie cyfry. Po kilku minutach następuje zamiana – dziecko mówi numerek, a Ty układasz go z wełny na stole.
5. SPORT
Do ćwiczenia potrzebne będą: karteczki z hasłami, miska. Podchodzisz do miski i losujesz karteczkę z hasłem (czynność zapisana po angielsku), pokazujesz wylosowaną czynność, a dziecko odgaduje, co pokazujesz. Jeśli zgadnie, to następuje zamiana – Ty siedzisz na kanapie i zgadujesz, a dziecko pokazuje wylosowaną czynność. Do tej zabawy można zaangażować całą rodzinę, dzięki czemu będzie rodzinny klimat i większa frajda.
6. ANIMALS
Do ćwiczenia potrzebne będą: kartki, kredki, MP3 z odgłosami zwierząt, głośnik. Kolejno puszczasz z głośnika odgłosy zwierząt. Zadaniem dziecka jest narysowanie i podpisanie ich, w takiej kolejności, w jakiej były przez Ciebie puszczane. Pod koniec zabawy przeczytaj wraz z dzieckiem zapisane wyrazy.
7. CLOTHES
Do ćwiczenia będą potrzebne: ubrania, kredki, kartki. Poproś dziecko, aby ubrało na siebie trzy wybrane ubrania, np. czapka, kurtka, buty. Opisujesz po angielsku, w co jest ubrane. Następnie, Ty ubierasz trzy ubrania, np. rękawiczki, szalik i kurtka. Dziecko ma za zadanie opisać Twój ubiór. Następny etap zabawy to zaprojektowanie na kartce strojów, w które można się ubrać. Kiedy rysunki są skończone, trzeba opisać, co się narysowało.
8. SCHOOL
Do ćwiczenia będą potrzebne: przybory szkolne, piórnik Połóż przed dzieckiem piórnik. Mów kolejno poznane przybory szkolne. Po każdej nazwie dziecko musi włożyć właściwy przedmiot do piórnika. Kiedy wszystkie przybory znikną ze stołu, dziecko wyciąga z piórnika przedmioty i mówi ich nazwy.
9. PLACES
Do ćwiczenia będą potrzebne: farby, brystol, pędzel, woda w kubeczku, magnesy, kartoniki z napisami: church, shop, school, zoo, library, swimming pool, Police station Zadaniem dziecka jest narysowanie na brystolu dużego miasta z lotu ptaka, na którym powinny znaleźć się wszystkie z wymienionych powyżej miejsc. Kiedy praca wyschnie, przyklej po drugiej stronie magnesy (w miejscach, gdzie dziecko namalowało budynki z zadania). Magnesy również przyklejamy do kartoników z napisami. Prace powieś na tablicy korkowej, ścianie, drzwiach lub innym nadającym się do tego miejscu. Następnie Ty mówisz miejsca, a dziecko przyczepia kartonik w odpowiednim miejscu. Zabawę można powtarzać wiele razy.
10. COLOURS
Do ćwiczenia będą potrzebne: przedmioty użytku domowego. Chodzisz z dzieckiem po domu. Mówisz po angielsku kolor, np. blue, a dziecko pokazuje przedmioty w tym kolorze.
mgr Katarzyna Brożek